بازیهای فکری و برد گیمها بسیار جذاب هستند. آنها با قوانین و داستانهایشان ما را ذهن ما را بخود مشغول میکنند. قطعا شما هم به این فکر کردهاید که روزی بازی خود را طراحی کنید. بازی که قوانین مورد علاقه شما در آن جاری و ساری باشند. بشخصه همواره در ابتدای مسیر میمانم! به همین دلیل طراحان برد گیم و بازی فکری را واقعا تحسین میکنم.
اخیرا بیشتر از گذشته با طراحان بازی فکری فکر میکنم. آنها قاعدتا قوههای تخیل بسیار قوی دارند. هرکدام در هر پروژه دنیایی جدید را با جرئیات کامل و بسیار جدی تصور میکنند. به عنوان مثال همین بازی پالادینز را در نظر بگیرید که چه ظرائفی دارد. یا بازیهایی که به مسکونی کردن مریخ پرداختهاند. انسان فکر میکند جدا آینده پژوهی مفصلی انجام دادهاند و مراحل بازی در واقع نقشه راهیست که روزی عملی خواهد شد!
در ادامه به معرفی برخی از معروفترین طراحان بازی فکری میپردازم. امیدوارم این موضوع برای شما نیز جذاب باشد. انتخاب این افراد بیشتر شخصی و با توجه به بازیهاییست که خودم بیشتر دوستشان دارم!
برونو کاتالا طراح بازی فکری دونفره
برونو کاتالا یک طراح فرانسویست که در سال 1963 متولد شد. در مورد سالهای آغازین زندگی او چیزی نیافتم. صد البته اینکه زیاد هم جستجو نکردم چون غرض از این نوشتار “او در خانوادهای فلان و بیسار و تحت عقاید فلان پرورش یافت” نیست.
برونو کاتالا از سال 2002 میلادی به جمع طراحان بازی فکری پیوست. در آنزمان تقریبا 40 سال داشت. ولین بازی فکری او یک بازی کارتی به نام غرب وحشی بی قانون بود. این بازی توجه ناشران را به طراح بازی فکری جلب نمود. او طراح تعداد زیادی از بازیهای مورد علاقه بنده است!
بازیهای مورد علاقه او در کودکی ریسک، سرنخ و منوپولی بودهاند. او آشناییش با بردگیمهای جدید را در 20 سالگی عنوان میکند. در این سن او با بازی تحت عنوان Fief آشنا شد. این بازی او را با دنیایی فراتر از مونوپولی آشنا ساخت. این بازی یک در جشنواره ای برنده بهترین طراحی شده بود. برونو میگوید تا آن زمان اصلا به این مضوع توجه نداشته که بازیها هم طراحانی دارند!
پس از خرید و لذت بردن از بازی این جرقه در ذهنش ایجاد میشود که او هم میتواند با بازی فکری خودش، جوایز را درو کند. پس از این تصمیم بازی کردن را بطور جدی تری ادامه میدهد. آنطور که میگوید او در 36 سالگی به سراغ طراحی اولین بازی فکری میرود. آغاز این روند تا تولید انبوه اولین بازی حدود سه سال طول میکشد.
تعریف برونو کاتالا از بازی خوب با تعریف بسیاری از ما منطبق است. او معتقد استیک بازی فکری خوب باید شما را برای بازی دوباره بلافاصله پس از بازی اول وسوسه کند. من فکر میکنم این اتفاق به خوبی در مورد دوئل و ابیس میافتد.
وب سایت بردگیم گیک 195 بازی از او ثبت نموده است.جدا از نظرات شخصی نگارنده او را بیشتر بخاطر این بازیها میشناسند:
- دوئل
- ابیس
- مستر جک
- 5 قبیله
- اسپلندور دونفره
- جامائیکا
- کینگ دومینو
- ماموریت سرزمین سرخ
آنتونیو بازو Antonio Bauza طراح عجایب هفتگانه
بله، طبیعتا نام آنتونیو بازو بلافاصله بعد از برونو کاتالا میآید. این دو بازیهای زیادی را با یکدیگر طراحی نمودهاند. آنتونی نیز فرانسویست و در سال 1978 متولد شده است. او در کنار طراحی بازی فکری و بردگیم، بازی کامپوتری نیز طراحی میکند. همچنین نویسنده کوکان نیز هست. آنتونیو بازو از سال 2003 وقت خای خود را به طراحی آماتور بازی اختصاص میداد.
او اولین بازی خود را در 29 سالگی منتشر نمود. این بازی را با نام Chabyrinthe وارد بازار نمود. این بازی دو تا چهار نفره باید موقعیت کاشیها را بگونه ای تنظیم کنید تا گربههای بی نوا بتوانند به خانه بازگردند. پس از استقبال بازار از این بازی، او 130 بازی دیگر طراحی نمود.
آنتونیو تبدیل شدن به یک طراح بازی فکری موفق را یک مسیر بسیار طولانی و سخت میداند. او معتقد است برای تبدیل شدن به یک طراح بازی فکری باید بازیهای زیادی طراحی نمود. زیرا طراحی یک بازی خوب تماما تجربه و بازخورد است. او میگوید هر بازی چیز جدید به دانستههای طراح میافزاید. آنتونیو معتقد است که طراح باید مغز خود را با انواع بازیها، موسیقیها و کتابها به تمرین وادارد. همچنین دنبال کردن نظر کسانیکه که بازی را تجربه میکنند بسیار ضروریست.
معروفترین بازیهای او عجایب هفتگانه، تکنوکو و هانابی هستند.